به گزارش مشرق، در حالي که ماهها بود مشترکان ايرانسل اعتراضات خود را نسبت به اعلام نشدن پايان بستههاي اينترنتي، به طرق مختلف و از جمله طي تماسهاي مکرر باروزنامه خراسان اعلام ميکردند و به دنبال پيگيريهاي خبرنگار ما که در نهايت به صدور دستور آني پيگيري موضوع از سوي وزير ارتباطات نيز منجر شد، سرانجام ايرانسل روشهاي اعلام پايان بستههاي اينترنتي را معرفي کرد.
خوب است اما کافي نيست
البته اين اقدام ايرانسل دراعلام پيامکي پايان بستههاي اينترنتي گرچه ارزشمند است اما باز هم به نوعي يک اقدام ناقص محسوب ميشود و اصل مشکل را رفع نميکند چرا که خواسته مشترکان ، اين بوده است که پس از اتمام بسته اينترنتي ،به طور خودکار مصرف اينترنت مشترک به صورت کيلو بايت آزاد محاسبه نشود و اين بدان معناست که بهترين راهکار براي جلوگيري ازضرر و زيان مشترکان ، اين است که پس از اتمام بسته اينترنتي ، به جاي محاسبه مصرف اينترنت مشترک به صورت آزاد، اينترنت مشترک قطع شود و مشترک در صورت تمايل ، بار ديگر اقدام به فعال سازي بسته اينترنتي جديد کند. در حالي که با اقدام فعلي ايرانسل در اعلام پيامکي صرف، باز هم در صورت عدم توجه مشترکان به پيامک اطلاع رساني،پس از اتمام بسته اينترنتي، مصرف اينترنت مشترک به طور خودکار به صورت کيلوبايت آزاد محاسبه خواهد شد و اين به معناي افزايش هزينه اينترنت مشترکان است.
شايان ذکر است که عدم اطلاع رساني پايان بستههاي اينترنتي از سوي ايرانسل باعث شده بود هزينههاي زيادي بابت افزايش هزينه اينترنت همراه به مشترکان وارد شود به نحوي که پيامکي مبني بر اعلام اتمام بسته اينترنتي براي مشترک ارسال نميشد و پس از پايان بسته، هزينه هر کيلوبايت اينترنت به صورت آزاد محاسبه ميشد که براي مشترکان اعتباري اين موضوع موجب اتمام شارژ و براي مشترکان دائمي باعث افزايش مبلغ قبوض شده بود. اين موضوع در هفتههاي اخير و طي تماسهاي مختلف خبرنگار ما با مسئولان سازمان تنظيم مقررات مورد پيگيري قرار گرفت تا جايي که خبرنگار ما اين موضوع را از طريق وزير ارتباطات نيز پيگيري کردو وزير نيزبلافاصله دستور پيگيري تخلف ايرانسل را صادر کرد. اسدي سخنگوي سازمان تنظيم مقررات در اين باره به خراسان گفت : در بحث فعال سازي بستههاي اينترنتي روال به اين شکل بود که اپراتور دوم با اتمام بسته، پايان اعتبار حجمي وريالي بسته مشترک را از طريق روش هايي مانند ارسال پيامک اعلام نميکرد بر اين اساس مصرف اينترنت مشترک به طور خودکار به صورت کيلوبايت آزاد محاسبه ميشد به نحوي که مشترک بي آن که متوجه شود، از اينترنت با هزينه آزاد استفاده ميکرد و طبيعتا اين موضوع هزينههاي زيادي را به وي تحميل ميکرد. براين اساس سازمان تنظيم مقررات نيز از مدتها پيش ضمن تذکر،به ايرانسل حداکثر تا 15 ارديبهشت براي رفع اين مسئله و جلب رضايت مشترکان و اعلام پايان بستههاي اينترنتي از طريق پيامک مهلت داده بودکه به نظر ميرسد در حال حاضر اين اپراتور با اعلام ومعرفي روشهاي اعلام پايان بستههاي اينترنتي به خواسته مشترکان تن داده است .
روشهاي اعلام پايان بستههاي اينترنتي
در اين راستا سرانجام ايرانسل در اطلاعيه اي اضافه شدن امکان پيامکي را براي اعلام پايان بستههاي اينترنت اعلام کرد.در اطلاعيه اين اپراتور با تشريح روشهاي پيامک، کددستوري (USSD) و نرم افزار کاربردي "ايرانسل من" براي استعلام و اطلاع از اعتبار حجمي و زماني بستههاي اينترنت همراه، آمده است: " پايان اعتبار حجمي و يا زماني بستههاي اينترنت همراه از طريق پيامک به مشترکان سيم کارتهاي دائمي و اعتباري اطلاع رساني ميشود. رو به پايان بودن حجم بستههاي اينترنت همراه ايرانسل براي کاربران خدمات اينترنت همراه نيزاز طريق پيامک طي 2 نوبت به مشترک اطلاع رساني ميشود. همچنين آغاز محاسبه تعرفه خدمات اينترنت همراه مشترکان سيم کارتهاي دائمي بر اساس "تعرفه مصرف آزاد" هم طي پيامکي به اطلاع اين دسته از مشترکان ميرسد. علاوه بر اين، ميزان باقي مانده اعتبار حجمي و زماني بستههاي اينترنت همراه ايرانسل، از طريق نرم افزار "ايرانسل من" به صورت در لحظه، براي مشترکان سيم کارتهاي دائمي و اعتباري قابل مشاهده است."همچنين در گذشته مشترکان دائمي اين اپراتور ناگزير بودند براي اطلاع از اعتبار زماني و حجمي بستههاي اينترنت خود کد دستوري سخت #1*3*7*3*130* و مشترکان اعتباري ايرانسل کد دستوري #10*141* را شماره گيري کنند که در راهکار جديد اپراتور اين موضوع نيز تا حدودي اصلاح شده است.به اين ترتيب از اين پس کد دستوري نسبتا راحت تر #4*1*555* براي اطلاع مشترکان سيم کارتهاي دائمي و اعتباري از ميزان اعتبار زماني و حجمي بستههاي اينترنت در نظر گرفته شده است.
منبع: خراسان
خوب است اما کافي نيست
البته اين اقدام ايرانسل دراعلام پيامکي پايان بستههاي اينترنتي گرچه ارزشمند است اما باز هم به نوعي يک اقدام ناقص محسوب ميشود و اصل مشکل را رفع نميکند چرا که خواسته مشترکان ، اين بوده است که پس از اتمام بسته اينترنتي ،به طور خودکار مصرف اينترنت مشترک به صورت کيلو بايت آزاد محاسبه نشود و اين بدان معناست که بهترين راهکار براي جلوگيري ازضرر و زيان مشترکان ، اين است که پس از اتمام بسته اينترنتي ، به جاي محاسبه مصرف اينترنت مشترک به صورت آزاد، اينترنت مشترک قطع شود و مشترک در صورت تمايل ، بار ديگر اقدام به فعال سازي بسته اينترنتي جديد کند. در حالي که با اقدام فعلي ايرانسل در اعلام پيامکي صرف، باز هم در صورت عدم توجه مشترکان به پيامک اطلاع رساني،پس از اتمام بسته اينترنتي، مصرف اينترنت مشترک به طور خودکار به صورت کيلوبايت آزاد محاسبه خواهد شد و اين به معناي افزايش هزينه اينترنت مشترکان است.
شايان ذکر است که عدم اطلاع رساني پايان بستههاي اينترنتي از سوي ايرانسل باعث شده بود هزينههاي زيادي بابت افزايش هزينه اينترنت همراه به مشترکان وارد شود به نحوي که پيامکي مبني بر اعلام اتمام بسته اينترنتي براي مشترک ارسال نميشد و پس از پايان بسته، هزينه هر کيلوبايت اينترنت به صورت آزاد محاسبه ميشد که براي مشترکان اعتباري اين موضوع موجب اتمام شارژ و براي مشترکان دائمي باعث افزايش مبلغ قبوض شده بود. اين موضوع در هفتههاي اخير و طي تماسهاي مختلف خبرنگار ما با مسئولان سازمان تنظيم مقررات مورد پيگيري قرار گرفت تا جايي که خبرنگار ما اين موضوع را از طريق وزير ارتباطات نيز پيگيري کردو وزير نيزبلافاصله دستور پيگيري تخلف ايرانسل را صادر کرد. اسدي سخنگوي سازمان تنظيم مقررات در اين باره به خراسان گفت : در بحث فعال سازي بستههاي اينترنتي روال به اين شکل بود که اپراتور دوم با اتمام بسته، پايان اعتبار حجمي وريالي بسته مشترک را از طريق روش هايي مانند ارسال پيامک اعلام نميکرد بر اين اساس مصرف اينترنت مشترک به طور خودکار به صورت کيلوبايت آزاد محاسبه ميشد به نحوي که مشترک بي آن که متوجه شود، از اينترنت با هزينه آزاد استفاده ميکرد و طبيعتا اين موضوع هزينههاي زيادي را به وي تحميل ميکرد. براين اساس سازمان تنظيم مقررات نيز از مدتها پيش ضمن تذکر،به ايرانسل حداکثر تا 15 ارديبهشت براي رفع اين مسئله و جلب رضايت مشترکان و اعلام پايان بستههاي اينترنتي از طريق پيامک مهلت داده بودکه به نظر ميرسد در حال حاضر اين اپراتور با اعلام ومعرفي روشهاي اعلام پايان بستههاي اينترنتي به خواسته مشترکان تن داده است .
روشهاي اعلام پايان بستههاي اينترنتي
در اين راستا سرانجام ايرانسل در اطلاعيه اي اضافه شدن امکان پيامکي را براي اعلام پايان بستههاي اينترنت اعلام کرد.در اطلاعيه اين اپراتور با تشريح روشهاي پيامک، کددستوري (USSD) و نرم افزار کاربردي "ايرانسل من" براي استعلام و اطلاع از اعتبار حجمي و زماني بستههاي اينترنت همراه، آمده است: " پايان اعتبار حجمي و يا زماني بستههاي اينترنت همراه از طريق پيامک به مشترکان سيم کارتهاي دائمي و اعتباري اطلاع رساني ميشود. رو به پايان بودن حجم بستههاي اينترنت همراه ايرانسل براي کاربران خدمات اينترنت همراه نيزاز طريق پيامک طي 2 نوبت به مشترک اطلاع رساني ميشود. همچنين آغاز محاسبه تعرفه خدمات اينترنت همراه مشترکان سيم کارتهاي دائمي بر اساس "تعرفه مصرف آزاد" هم طي پيامکي به اطلاع اين دسته از مشترکان ميرسد. علاوه بر اين، ميزان باقي مانده اعتبار حجمي و زماني بستههاي اينترنت همراه ايرانسل، از طريق نرم افزار "ايرانسل من" به صورت در لحظه، براي مشترکان سيم کارتهاي دائمي و اعتباري قابل مشاهده است."همچنين در گذشته مشترکان دائمي اين اپراتور ناگزير بودند براي اطلاع از اعتبار زماني و حجمي بستههاي اينترنت خود کد دستوري سخت #1*3*7*3*130* و مشترکان اعتباري ايرانسل کد دستوري #10*141* را شماره گيري کنند که در راهکار جديد اپراتور اين موضوع نيز تا حدودي اصلاح شده است.به اين ترتيب از اين پس کد دستوري نسبتا راحت تر #4*1*555* براي اطلاع مشترکان سيم کارتهاي دائمي و اعتباري از ميزان اعتبار زماني و حجمي بستههاي اينترنت در نظر گرفته شده است.
منبع: خراسان